black decorative triangle

Hoe reageren tijdens een discussie met je klant - Tips van onze jobcoach

Hoe reageren tijdens een discussie met je klant - Tips van onze jobcoach
07 oktober, 2025
Deel via:

Als huishoudhulp kom je dagelijks in contact met klanten. Wanneer je met mensen werkt, kan er af en toe een conflict ontstaan. In zeldzame gevallen kan zo’n conflict zelfs escaleren tot agressie. Hopelijk maak je dit nooit mee, maar toch delen we graag enkele handige tips om hiermee om te gaan.

De belangrijkste tips op een rijtje:

Tip 1 - Blijf rustig en beheerst

Blijf rustig en beheerst In een gespannen situatie is kalm blijven het allerbelangrijkste. Haal diep adem, ontspan je stem en houding. Door zelf rustig te blijven, help je de ander vaak ook kalmeren. Roep nooit terug.

Tip 2 - Luister actief

Laat de ander volledig uitpraten zonder te onderbreken. Toon begrip door te knikken en korte bevestigingen te geven, zoals "Ik begrijp dat je..."

Tip 3 - Gebruik de 'ik' boodschap

Formuleer je zinnen in de ik-vorm (bijvoorbeeld: "Ik voel me ongemakkelijk in deze situatie" of "Ik versta je moeilijk als je roept"). Zo kom je niet beschuldigend over, hou je communicatie open en wek je begrip op.

Tip 4 - Stel duidelijke grenzen

Geef op een rustige, maar kordate toon aan welk gedrag je onaanvaardbaar vindt. Bijvoorbeeld: 'Ik wil graag dat je op 2 meter afstand blijft.'

Tip 5 - Zorg voor een veilige, fysieke afstand

Dat doe je door bijvoorbeeld een meubelstuk tussen jullie in te plaatsen of een paar stappen achteruit te doen. Zorg dat je altijd weg kan lopen.

Tip 6 - Benoem emoties

Zeg wat je ziet, zoals "Ik zie dat je boos bent." Dit geeft de ander het gevoel dat hij of zij begrepen wordt en helpt de spanning verminderen.

Tip 7 - Let op non verbale communicatie

Vermijd agressieve lichaamstaal, zoals wijzen of gekruiste armen. Houd je handpalmen open en naar voren gericht om openheid te tonen. Heb je moeite met verbaal communiceren? Overweeg dan om een notitie te schrijven.

Tip 8 - Focus op een gezamenlijk doel

Stuur de conversatie richting een oplossing door te focussen op wat je samen wilt bereiken. Vragen als "Hoe kunnen we dit samen oplossen?" zijn hierbij effectief.

Tip 9 - Humor kan helpen

Humor kan de spanning doorbreken, maar wees hier voorzichtig mee. Een misplaatste grap kan de situatie juist verergeren. Gebruik het alleen als je zeker bent van het effect.

Tip 10 - Toch hulp nodig?

Zorg dat je een sneltoets op je smartphone hebt voor noodgevallen. Veel telefoons hebben ook een ingebouwde functie om snel hulpdiensten te bellen. Is er iets gebeurd waar je je niet goed bij voelt? Bespreek dat altijd met je kantoor. Doe je dit liever bij iemand neutraal? Dan kan je steeds terecht bij onze vertrouwenspersonen of onze preventiedienst.

TRIXXO Nieuws

Bekijk ook deze artikels