black decorative triangle
TRIXXO Dienstencheques

Nieuws

Maria, TRIXXO huishoudhulp van het eerste uur
10 april, 2023
Deel via:

Maria uit Millen, een deelgemeente van Riemst, was een van de eersten om als TRIXXO huishoudhulp in het systeem van de dienstencheques te stappen. Zij heeft gezien hoe TRIXXO Dienstencheques van een klein clubje uitgroeide tot een organisatie met meer dan 10.000 medewerkers.

Ik heb al mijn klanten zelf aangebracht!

Ik werkte 17 jaar geleden als huishoudhulp in een tewerkstellingsproject. Maar daar had ik weinig toekomst. Ik kreeg bijvoorbeeld ook geen vakantiegeld. Toen ik hoorde dat in Riemst een kantoor voor dienstencheques opstartte, heb ik meteen gesolliciteerd. Ik werkte al als huishoudhulp. En al mijn klanten zijn meegekomen. Ik heb altijd zelf al mijn klanten aangebracht, ook nu nog trouwens.

Hoe was dat in die beginjaren?

TRIXXO heette toen nog Work@Home. Omdat we zo klein waren kende iedereen nog iedereen. Voor mij was dat een fijne tijd omdat ik regelmatige uren had en daardoor mijn dochter kon afhalen op school. Ik kende al mijn klanten persoonlijk. Ik had daar een goede band mee. In zoverre dat ik een aantal van toen, ook nu nog als klant heb. Je voelde wel dat er nog veel op punt gesteld moest worden in het kantoor. Als je iets vroeg moest dat vaak nog uitgezocht worden. Alles was nieuw, het waren pioniersjaren.

Wat is volgens jou een goede huishoudhulp?

Die moet vooral het werk goed doen. Dat komt natuurlijk op de eerste plaats. Maar daarnaast moet je ook vriendelijk zijn en ook soepel kunnen zijn. Ik heb bijvoorbeeld een klant waar ik al 21 jaar kom, al van voordat de dienstencheques bestonden. Die kreeg een hondje en daar lette ik dan natuurlijk ook een beetje op als zij niet thuis waren. Als je soepel bent, krijg je ook veel respect terug.

Zijn er op die 17 jaar bij TRIXXO dingen veranderd?

Nu is alles veel beter geregeld en verloopt alles rustiger. Al moet ik zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met mijn kantoor in Riemst. Daar kan ik zeker niet over klagen. De verwachtingen van de klanten zijn eigenlijk hetzelfde gebleven. Natuurlijk was TRIXXO vroeger overzichtelijker en daardoor gemoedelijker. Je kwam iedereen al eens tegen op een feest of zo. Dat is nu natuurlijk anders. We hebben wel een groep van collega’s waar we een paar keer per jaar mee afspreken. Die heb ik leren kennen op een nieuwjaarsreceptie. We hebben toen adressen uitgewisseld en organiseren sindsdien toffe activiteiten. Dat zijn vrienden geworden.

Het is allemaal professioneler geworden. Hoe merk je dat?

Alles is goed georganiseerd. Ook de invoering van de digitale cheques heb ik meegemaakt. Ik help de mensen al eens met het aanvragen van hun digitale cheques, maar geef mij toch maar de papieren cheques. Ik heb natuurlijk ook de eerste mannelijke poetshulpen zien komen, maar dat blijft toch een minderheid.

Zijn er in die periode speciale momenten geweest?

Ik heb twee klanten, moeder en dochter. Zij weten wanneer ik verjaar. Toen ik bij de moeder arriveerde op mijn verjaardag stond ook de dochter daar. ‘Vandaag moet je niet werken,’ zeiden ze. Ze hebben me meegenomen en getrakteerd op een ijsje. Dat was onvergetelijk.

Je hebt natuurlijk ook een sociale rol.

Ja, dat is zo. Ik kom bij een oude man van wie de vrouw terminaal ziek werd toen ik daar al een hele tijd werkte. Ik bleef natuurlijk mijn werk doen, maar ze vroegen me ook of ik niet een uurtje in mijn tijd bij de vrouw wou zitten om wat te praten. Wie kan nu zoiets weigeren?

Ondertussen is de vrouw overleden en doe ik nog steeds het huishouden bij de man. Hij is mij zo dankbaar voor die laatste maanden dat hij iedere keer dat ik kom naar de bakker gaat voor een lekker gebakje. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is wel fijn te weten dat je zo welkom bent.

"Het is fijn te weten dat je zo welkom bent.”

Maria, TRIXXO huishoudhulp van het eerste uur
Maria, TRIXXO huishoudhulp van het eerste uur

Ook op zoek naar een job als huishoudhulp? Solliciteer snel online.

TRIXXO Nieuws

Bekijk ook deze artikels