black decorative triangle
TRIXXO Dienstencheques

Nieuws

Véronique, jobcoach voor TRIXXO huishoudhulpen
23 mei, 2023
Deel via:

Onze nieuwsgierigheid brengt ons bij een klant van TRIXXO in Couthuin, een deelgemeenten van Héron. Daar ontmoeten we Véronique tijdens haar coaching van TRIXXO huishoudhulp Audrey. Het is meteen duidelijk dat deze twee dames van aanpakken weten. Terwijl Audrey haar taken uitvoert, steekt Véronique een handje toe. Intussen bespreken ze de verwachtingen en overlaadt de coach haar collega met gouden tips.

Véronique Morai: “Ik heb eerst een opleiding gekregen en in april ben ik bij TRIXXO begonnen als jobcoach. Dat houdt in dat ik de huishoudhulpen advies geef. Tegelijk help ik hen ook bij hun taak. Ik geef hen het gevoel dat ze er niet alleen voor staan. Soms zijn er situaties bij hun klant die niet kloppen, maar die ze niet durven aankaarten uit schrik om hun werk te verliezen. Die bespreken we dan en die pakken we aan. De reden waarom TRIXXO deze dienst aanbiedt is dus net om de huishoudhulpen te steunen, niet om hen het leven zuur te maken.”

Véronique, Jobcoach TRIXXO Dienstencheques

Hoe kies je de huishoudhulpen die coaching krijgen?

Ik krijg hun gegevens door van het kantoor. Iedereen heeft recht op begeleiding, dat is wettelijk geregeld. Vervolgens neem ik contact op met de klant om toelating te krijgen voor een bezoek. Dan contacteer ik de huishoudhulp en ik stel me voor. Ik leg hen uit dat het geen inspectie is maar dat het de bedoeling is om hen te ondersteunen. Dan zijn er twee soorten reacties. Sommigen zijn supertevreden. Anderen zijn bang dat ze niet goed bezig zijn en op de vingers getikt worden. Ik leg hen dan uit dat ik zelf ook huishoudhulp ben zoals zij. Dat helpt. Ik heb intussen 40 coachings gedaan en dat is allemaal zonder problemen verlopen.

Welke problemen zie je het vaakst bij de huishoudhulpen?

Je ziet heel vaak dat de klant te veel verwacht van de huishoudhulp. De takenlijst te lang is voor de beperkte tijd die er is. Dat wordt dan besproken met de klant. Soms tonen klanten ook weinig respect voor hun hulp. Een terugkerend probleem is ook dat de huishoudhulp bang is om te communiceren met de klant. Wanneer er geen ruimte is voor overleg, kunnen frustraties hoog oplopen en gaan sommigen met tegenzin werken. Dat kunnen wij door onze aanpak als coach op die manier voorkomen.

Hoe gaat dat met huishoudhulpen van andere origine?

Soms is dat moeilijk vanwege de taal. Maar daarvoor gebruik ik een vertaal app op mijn GSM. Ze begrijpen al snel dat ik er ben om hen te helpen en te ondersteunen en ze appreciëren de hulp heel erg. Je ziet ook dat ze heel snel de taal leren omdat ze elke dag contact hebben met de klanten.

Word je zelf ondersteund door TRIXXO?

Ja ik ben grondig opgeleid en ik krijg een goede begeleiding in wat ik doe. Ik kan alleen maar zeggen dat TRIXXO op de goede weg is met zijn aanpak. De manier waarop TRIXXO huishoudhulpen ondersteunt met dit soort coaching is goed en heel belangrijk. Het is mijn droom dat elke huishoudhulp elke ochtend goedgezind opstaat en met een glimlach gaat werken. En dat je nooit meer hoort dat huishoudhulp een slecht beroep is. Het is goed dat TRIXXO meehelpt om het imago van ons beroep op te poetsen. Want ik ben ervan overtuigd dat we onmisbaar zijn. Ik ben fier om huishoudhulp te zijn en ik ben fier dat ik mijn collega’s kan ondersteunen.

Op zoek naar een job als huishoudhulp? Solliciteer snel online.

TRIXXO Nieuws

Bekijk ook deze artikels